Psycho

Cum se schimba gustul publicului

In ciuda faptului ca gusturile nu se discuta, asa ca daca privim obiectiv, putem intelege de ce si cum sunt impartite anumite persoane, filme etc: “50 de umbre ale lui Grey” este o carte proasta, “Noaptea mortilor vii” este un bun film horror, Katy Perry nu are o voce buna live, “Pe aripile vantului” este un film capodopera si garderoba lui Nicki Minaj este kitsch (si de ce nu, si multe melodii de la ea).

Insa nu toate cele enumerate au fost dintotdeauna asa si cel mai probabil, nici nu vor ramane – in afara de vocea lui Perry. De multe ori de-a lungul istoriei divertismentului artisti sau productii nu au primit apreciere la vremea respectiva, pentru ca in prezent sa fie considerate monumentale; pe de alta parte, unele lucruri apreciate atunci sunt acum criticate din diferite motive.

Filmul “Psycho” (“Psihoza”) a lui Alfred Hitchcock, lansat in 1960 este considerat unul dintre cele mai bune filme ale tuturor timpurilor, fiind unul dintre putinele din genul thriller/horror/slasher care apare pe astfel de liste, influentand un intreg gen de productii, pana in ziua de azi. Pe imdb are nota 8.6, iar pe RottenTomatoes are o aprobare de 96%, scena dusului fiind una dintre cele mai cunoscute momente din istoria cinematografiei mondiale. Insa, la momentul lansarii, criticii au fost mult mai putini impresionati: a fost asemuit unui film cu buget redus, considerat melodramatic, momentele psihologice fara prea mult efect, fiind vazut ca o pata in filmografia regizorului. Intr-un gest exagerat, critica de film C.A. Lejeune a fost atat de ofensata de film, incat si-a dat demisia din postul de recenzor de la ziarul “The Observer”.

Pe de alta parte, filmul “The Greatest Show on Earth” (“Cel mai mare spectacol”), castigatorul premiului Oscar pentru “Cel mai bun film” din 1952, fusese initial considerat un triumf, de prima clasa, o productie care va incanta oamenii in anii care vor urma. In ultimele decenii, insa, acesta a inceput sa fie considerat ca fiind mai putin bun in comparatie cu restul filmografiei regizorului DeMille, revista “Empire” l-a numit ca fiind al treilea cel mai prost film castigator al premiului Oscar pentru “Cel mai bun film” al tuturor timpurilor, iar o carte publicata de Zmeura de Aur a descris alegerea Academiei de a oferi premiul acesti productii o greseala odioasa.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *